شباب مصر
عزيزي الزائر يشرفنا إنضمامك لأسرة المنتدي بالضغط علي كلمة التسجيل وإن كنت عضوا في المنتدي فبادر بالضغط علي كلمة دخول وأكتب أسمك وكلمة السر فنحن في إنتظارك لتنضم إليناDear Guest ,We welcome to you with us & We hope That you will be a Member in our Forum
شباب مصر
عزيزي الزائر يشرفنا إنضمامك لأسرة المنتدي بالضغط علي كلمة التسجيل وإن كنت عضوا في المنتدي فبادر بالضغط علي كلمة دخول وأكتب أسمك وكلمة السر فنحن في إنتظارك لتنضم إليناDear Guest ,We welcome to you with us & We hope That you will be a Member in our Forum
شباب مصر
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

صداقه ومحبه وتميز

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول
بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم
المواضيع الأخيرة
» جاذبية الإنسان من اصابع يده !!!
نصائح لخلع البامبرز I_icon_minitimeالإثنين ديسمبر 19, 2011 10:33 pm من طرف خالد

» نظف أسنانك فستحتاج إليها يوم القيامة
نصائح لخلع البامبرز I_icon_minitimeالإثنين أكتوبر 25, 2010 1:41 pm من طرف طارق

»  الشيخ عبد الباسط عبد الصمد القمر والرحمن
نصائح لخلع البامبرز I_icon_minitimeالإثنين أكتوبر 25, 2010 1:29 pm من طرف رانيا

» فساتين شيفون 2011
نصائح لخلع البامبرز I_icon_minitimeالسبت أكتوبر 23, 2010 6:15 am من طرف امل

» هل سمعت كلام ملك الموت؟
نصائح لخلع البامبرز I_icon_minitimeالجمعة أكتوبر 22, 2010 7:07 pm من طرف خالد

» لكل البنات والستات تحذير هام _ احذرو من (بلاك بيري)
نصائح لخلع البامبرز I_icon_minitimeالجمعة أكتوبر 22, 2010 6:43 pm من طرف خالد

» الحليب والتفاح للتمتع بطول القامة
نصائح لخلع البامبرز I_icon_minitimeالجمعة أكتوبر 22, 2010 1:09 pm من طرف مها

» طريقة تحضير البيتزا
نصائح لخلع البامبرز I_icon_minitimeالجمعة أكتوبر 22, 2010 1:05 pm من طرف مها

» لحم الغنم على الطريقة السعودية
نصائح لخلع البامبرز I_icon_minitimeالجمعة أكتوبر 22, 2010 12:52 pm من طرف مها

المتواجدون الآن ؟
ككل هناك 33 عُضو متصل حالياً :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 33 زائر :: 1 روبوت الفهرسة في محركات البحث

لا أحد

أكبر عدد للأعضاء المتواجدين في هذا المنتدى في نفس الوقت كان 68 بتاريخ الأحد سبتمبر 22, 2024 3:40 am
أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
نانى
نصائح لخلع البامبرز Vote_rcapنصائح لخلع البامبرز 44072910نصائح لخلع البامبرز Vote_lcap 
خالد
نصائح لخلع البامبرز Vote_rcapنصائح لخلع البامبرز 44072910نصائح لخلع البامبرز Vote_lcap 
مايا
اشرقت
رانيا
امل
خالدعيد
حنين
نجلاء
صباح
دخول
اسم العضو:
كلمة السر:
ادخلني بشكل آلي عند زيارتي مرة اخرى: 
:: لقد نسيت كلمة السر

نصائح لخلع البامبرز

كاتب الموضوعرسالة
حنين

حنين

انثى عدد المساهمات : 60

نصائح لخلع البامبرز Empty
مُساهمةموضوع: نصائح لخلع البامبرز   نصائح لخلع البامبرز I_icon_minitimeالأحد مارس 14, 2010 8:55 am

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
انا لقيت ان فيه امهات كتير بتسأل فى الموضوع ده و محتارة قلت اقولكو خلاصة تجربتى و المعلومات اللى قريتها عن الموضوع ده

كنت قريت فى موقع اجنبى ايام ما كنت مقبلة على الخطوة الخطيرة دى انك تحاولى مع الطفل لمدة اسبوع لو لاقيتيه مش مستجيب بعد الاسبوع ده تبطلى و تبتدى تانى بعد شهر تقريبا (مش فاكرة قوى) و كل طفل له استعداده و ظروفه و كمان قالوا ان لو عندك 3 حاجات ماتبتديش ابدا مع طفلك
1- اذا كان هناك طفل جديد (لأن طبعا الطفل بيكون نفسيته متأثرة و اللى كان متعود أصلا بيرجع يعمل على نفسه فى الفترة دى)
2- اذا كان بعد الشر مريض فى الوقت ده
3- اذا كان هناك عدم استقرار يعنى مثلا بتنقلوا من شقة لشقة او مش مستقرين فى مكان واحد

بالنسبة للتعليم فى الشتاء انا ماجربتوش لكن صعوبته فى ان الطفل فى الشتاء بيبقى معدل البول عنده كتير لأن مافيش عرق كتير و لما هايبل لبسه هاتضطرى تغيرى اطنان من اللبس بعكس لبس الصيف ممكن يبقى بالاندر بس فأنا انصح بإن اول لما الجو يدفى شوية نبتدى
انا ابنى ابتديت معاه و هوة سنة و نص تقريبا و مانابنيش الا حرقة الدم و ماتعلمش اى حاجة فعديت الصيف ده و علمته و هوة سنتين و تلات شهور كان كبير شوية بس ده عشان استنيت لما الجو بقى كويس
و زى ماقلت على موضوع استعداد الطفل ان ابنى فى خلال يومين ماشاء الله كان ابتدى يقول عايز اعمل و يقعد على البوتى و يعمل برغم اللى حصل المرة اللى حاولت فيها قبل كدة
الطريقة السحرية اللى نفعت معاه اللى قريتها فى موقع اجنبى انك تسيبيه قالع نصه التحتانى خالص و تحطى البوتى جنبه و ده بيخليه اول لما بيتزنق بيقعد على طول من غير مايقول لأن ابنى كان مش راضى يقعد خالص و لما جربت الحكاية دى فعلا قعد من نفسه

بالنسبة لبنتى علمتهاو هية عندها سنة و نص و كانت برده بتعند جدا و مش راضية نهاااائى انها تقول عايزة اعمل (تقريبا لان شخصيتها عنيدة جدا )فضلت مغلبانى و لما كنت باغلب كنت باحطها واقفة فى البانيو كانت ساعتها بترضى تعمل فيه لما اتعذبت اسبوع كااااامل كنت خلاص قلت ده اخر يوم و هابطل الحمد لله لقيتها استجابت و عملت بس الغريبة انى ماكنتش و اقفة قصادها جايز كانت بسبب العند مش عايزة تعمل قدامى

بنت عمة بنتى كانت بتتعلم فى نفس الوقت بالظبط بس كانت مامتها عادى ساعات بتلبسها بامبرز و هية خارجة قعدت حوالى شهرين على ماتظبطت انا الحمد لله قعدت اسبوع بس و ده يدل على ان تلبيس البامبرز خلال عملية التعليم بيأخر الطفل

القواعد بتاعتى فى تعليم اولادى

اول مابابدأ التعليم البامبرز بينتهى من حياتى يعنى مابلبسوش و لا حتى فى النوم (لو عايزة تنيمى بيه يبقى لازم تقلعيه و هوة نايم قبل مايعرف انه لابسه و يعمل فيه )الخلاصة انه مايحسش تانى ابدا بالامان بتاع البامبرز

ماباخرجش نهائى الا للضرورة القصوى و طبعا مش قبل ما يبتدوا على الاقل يمسكوا نفسهم

كنت باشيل سجاجيد المنطقة اللى قعادنا فيها و باحاول انهم مايطلعوش على السرير كتير

الاكل تجهزيه من قبل كدة بحيث انك ماتضيعيش وقت كتير بعيد عنه لازم يكون تحت عينك طول اليوم و تعزمى عليه على طول

كنت باكتب كل مايعمل الساعة اللى عمل فيها عشان احسب تقريبا هوة بيعمل كل قد ايه و ابقى مترقبة لما الوقت يقرب

اللجوء الى الله فى الموضوع ده (و فى كل نواحى حياتنا طبعا) كنت على طول اقول دعاء اللهم لا سهل الا ماجعلته سهلا و انت تجعل الحزن ان شئت سهلا

نصائح لخلع البامبرز
صفحة 1 من اصل 1